Toen ik een jaar of 18 was kwam ik te werken in een recreatieteam op een camping. Knutsels, spelletjes en theatervoorstellingen rondom een thema bedenken en uitvoeren. Ik voelde me als een vis in het water, omdat ik dit creatieve proces in teamverband en met kinderen uitvoerde. Ik merkte al snel hoe fijn het was om kinderen mee te nemen in een verhaal. Om te zien hoe ze meeleefden en meededen vol enthousiasme. Op zo’n moment ben je echt samen!
Deze ervaringen heb ik meegenomen in mijn werk als leerkracht. Verteltheater en groepsactiviteiten gebruikte ik om een echte groep te maken.
Kinderen moeten zoveel mogelijk hun eigen speciale ik kunnen zijn. Iedereen is anders en wanneer dit geaccepteerd en gewaardeerd wordt ben je in staat om jezelf te ontwikkelen. Dit is nog best wel eens een uitdaging, want wanneer een groep zich vormt ligt buitensluiten en pesten op de loer.
Hier wilde ik meer van weten. Hoe werken die processen, wat moet je vooral wel doen als leerkracht en wat vooral niet? Wat kunnen ouders betekenen? Hoe kun je dit samen aanpakken?
Zo ben ik de opleiding ‘ trainer Omgaan met Pesten’ gaan volgen bij ‘Stichting omgaan met pesten’. Een waardevolle studie die ik iedereen kan aanraden. Ik heb nu antwoord op mijn vragen en deel mijn kennis en ervaring graag met iedereen.
Mijn werk als leerkracht heb ik meer verdieping gegeven bij ‘De Leerweg’. Daar begeleid ik kinderen die wat meer moeite hebben met rekenen, lezen en spellen. Heerlijk werk, omdat ik echt maatwerk kan leveren en kinderen de hulp kan geven die ze nodig hebben.
Als vrijwilliger zet ik het gevoel van ‘wij samen’ graag in als contactclown bij dementerende ouderen. Het is moeilijk te beschrijven hoe fijn het is om met hen echt contact te maken en een lach, een verhaal en gekkigheid te delen. Ik kom altijd met meer energie terug!